کد مطلب:225249 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:275

در باب سهو پیغمبر در نماز
و هم در عیون اخبار مسطور است كه ابوصلت عبدالسلام بن صالح هروی گفت به حضرت امام رضا علیه السلام عرض كردم یا ابن رسول الله در سواد كوفه قومی هستند كه چنان می دانند كه برای پیغمبر سهوی در نمازش روی نداد فرمود: «كذبوا لعنهم الله ان الذی لایسهو هو الله الذی لا اله الا هو» دروغ گفته اند خدای لعنت كند ایشان را همانا كسی كه سهو نمی كند خداوندی است كه به جز او خدایی نیست عرض كردم یا ابن رسول الله در میان این جماعت كه بر آن عقیدت می باشند گروهی باشند كه چنان می پندارند كه حسین بن علی علیه السلام مقتول نشده بلكه حنظلة بن اسعد شامی را شبیه آن حضرت نمایش دادند و امام حسین علیه السلام را به آسمان بردند چنانكه عیسی بن مریم علیه السلام را به آسمان بردند و به این آیه ی شریفه احتجاج می جویند «و لن یجعل الله للكافرین علی المومنین سبیلا» هرگز خداوند راهی برای كافران بر مؤمنان قرار نداده است امام رضا علیه السلام فرمود:

كذبوا علیهم غضب الله و لعنته و كفروا بتكذیبهم لنبی الله صلی الله علیه و آله فی اخباره بان الحسین بن علی علیه السلام سیقتل و الله لقد قتل الحسین و قتل من كان خیرا من الحسین امیرالمؤمنین و الحسن بن علی علیه السلام و ما منا الا مقتول و انی و الله لمقتول بالسم باغتیال من یغتالنی اعرف ذلك به عهد معهود الی من رسول الله صلی الله علیه و آله اخبره به جبرئیل عن رب العالمین» دروغ گفتند غضب و لعنت خدای بر ایشان باد و كافر شدند به واسطه ی اینكه پیغمبر خدای صلی الله علیه و آله را تكذیب نمودند در خبری كه



[ صفحه 274]



به قتل حسین علیه السلام داده است سوگند به خدا حسین كشته شد و كشته شدند كسانی كه از حسین علیه السلام بهتر بودند مانند امیرالمؤمنین و حسن بن علی علیه السلام و هیچ یك از ما ائمه نیستیم مگر اینكه كشته می شویم و من قسم به خدای تعالی بر حسب مكر و حیلت و خدیعتی كه خواهند كرد به زهر شهید می شوم و من این مطلب را به واسطه ی عهدی كه از حضرت رسول خدای معهود است و جبرئیل از جانب پروردگار جلیل به آن حضرت خبر داده است می دانم و اما قول خداوند عزوجل كه خداوند قرار نداده است برای كافرین بر مؤمنین راهی را مراد این است كه خدای قرار نداده است برای كافری بر مؤمنی حجتی یعنی كافر نمی تواند مؤمن را در ادله ی ایمانیه مغلوب گرداند و برای مؤمن دلیلی نباشد تا به دستیاری آن دلیل مظفر و غالب گردد همانا خداوند عزوجل خبر داده است از آن كفاری كه پیغمبران را بكشتند و با اینكه پیغمبران را شهید كردند خداوند برای كفار بر جماعت انبیای خودش علیهم السلام راهی از طریق حجت قرار نداده است.

راقم حروف گوید: نسبت سهو به رسول خدای و پیشوایان دین مبین یعنی ائمه ی طاهرین صلوات الله علیهم نمی توان داد و ادله ی قاطعه آن در مقامات خود مكرر یاد كرده شده است اگر در موردی به اقتضای مصلحت و دفع پاره ای خیالات غلوآمیز پاره ای كسان فرمایشی باشد نظر به راهی دیگر دارد تا مخلوق از خالق ممتاز گردد چنانكه پاره ای را عقیدت بر آن است كه حسین علیه السلام شهید نشد و به آسمان بر شد.